sâmbătă, 9 ianuarie 2016

Altceva

   După cum puteți observa încă din titlu, revin cu ceva diferit, cu ”altceva”... Este vorba despre o carte complexă, pe care am primit-o de la unchiul meu, mare amator de literatură. Sonetele lui Shakespeare de Paul Edmondson și Stanley Wells, a cărei traducere din engleză în română a fost realizată de Iolanda Mănescu și Aloisia Șorop, este o publicație care studiază istoria sonetelor și critică ”născocirile” acestuia. Recunosc faptul că, la început, nu-mi surâdea lectura, însă acum nu regret că am pierdut timp să o parcurg și nu îl consider irosit.
   Acum, ca să vă scot din ceață, vreau să vă arăt metoda prin care autorii critică sonetele lui Shakespeare: 
Timp, imagine și vers
   Trecerea Timpului, încercarea de a recupera trecutul, de a controla prezentul și de a înfrânge efectele distructive ale Timpului, îl preocupă pe poet în multe dintre sonete. Dorința acestuia de a se bucura de trăirea momentului prezent, dar și de aceea ca timpul să stea în loc, reprezintă aspirația spre nemurire, atât a versului cât și a ființei iubite.
   <<În aste rânduri vraja i-o strâng eu;
   Cum ele-s vii, el va trăi mereu.>> (Sonetul 63, 13-14)”
   Shakespeare are o tehnică aparte care uimește, este foarte temporal, în viziunea mea:
   ”E zece!
   Iei seama cum se învârtește lumea?
   Acum o oră era numai nouă
   Și încă-o oră-i unspezece.
   Și-așa din ceas în ceas ne pârguim,
   Apoi din oră-n oră putrezim.”
   Nici eu nu înțeleg de ce mă atrage acest autor...Poate pentru că și eu (și sunt sigură că și voi) mă aflu într-o luptă cu timpul, într-o continuă așteptare la nimic, într-o efemeră evoluție și tânjesc după un moment de repaus în care să opresc timpul, măcar pentru câteva clipe.
   Cred că nu-și mai au rostul cuvintele, vă părăsesc printr-o referință pasageră din musicalul lui Cole Porter, ”Anything Goes” (1934) care m-a impresionat și mi-a ridicat moralul. Nu uitați că sunteți unici!
   ”Ești cel mai bun!
   Ești Colloseum,
   Ești cel mai bun!
   Ești Luvrul,
   Ești o melodie dintr-o simfonie de Strauss,
   Ești o beretă de la Brendel
   Un sonet de Shakespeare,
   Ești Mickey Mouse.”

4 comentarii: